magnesium sport

Magnesium is belangrijk voor je lichaam. Het lichaam gebruikt magnesium bij veel processen die met je spieren te maken hebben, zoals de zuurstofopname en de productie van energie. De belangrijkste energiebron binnen je cellen, ATP, komt pas beschikbaar als het is gebonden aan een magnesium-ion. Het is dus een goed plan om een extra dosis magnesium te nemen voor je aan je wedstrijd begint. Met name voor duursporters levert extra magnesium voordeel op.

Voor het sporten

Doordat je het vrij beschikbare magnesium in het lichaam verhoogt, blijft de zuurstofopname en het energieverbruik langer op peil en verzuur je minder snel. Ook is gebleken dat magnesium stress vermindert, waardoor je je optimaal mentaal kunt focussen tijdens een wedstrijd.

Magnesium heeft ook een regulerende invloed op het cortisol (stresshormoon), de insuline en de vetverbranding. Extra magnesium is daarom onmisbaar in een uitgebalanceerd (sport)dieet.

Mensen die intensief sporten. hebben een grotere magnesiumbehoefte. Door 400 mg magnesium per dag te nemen, creëer je tijdens de trainingsperiode – gemiddeld gesproken – een goede magnesiumbalans.

Als je regelmatig voldoende extra magnesium neemt, maakt dat je als sporter weerbaarder voor spier- en gewrichtsblessures.

Na het sporten

Niet alleen voor en tijdens het sporten levert extra magnesium voordeel, ook na het sporten zorgt extra magnesium voor beter herstel van de spieren. Met name een voetenbad met magnesiumvlokken versnelt de afvoer van melkzuur en andere opgehoopte afvalstoffen.

Om kramp te voorkomen en te bestrijden is het insmeren met magnesiumolie zeer effectief en het helpt direct.

Als je herstelt van een blessure ondersteunt extra magnesium het lichaam. Spieren én gewrichten herstellen sneller.

Hoeveel?

De dosis die je nodig hebt, is zeer individueel en heeft te maken met DNA-structuur, gewicht, leeftijd, leefstijl, stress en trainingsintensiteit. Het mooie is dat men onder het motto ‘’baat het niet, het schaadt zeker niet’’ kan experimenteren met extra of lagere dosering. Het lichaam neemt wat het nodig heeft, een eventueel overschot wordt op natuurlijke wijze afgevoerd.

Het vrije magnesium is maximaal 48 uur beschikbaar in het lichaam. Dit magnesium wordt extra snel verbruikt gedurende een (zware) inspanning. Het is daarom raadzaam om voor een wedstrijd een extra buffer aan te leggen.

Via de huid

Je kunt niet alleen magnesiumpillen innemen om extra magnesium in je lichaam op te bouwen. Je kunt ook via de huid natuurlijke magnesiumchloride opnemen. Bijvoorbeeld via een gel of magnesiumolie of -vlokken. Er is inmiddels overtuigend bewijs dat magnesium zo via de huid wordt opgenomen. Hoe dat precies werkt daar zijn de wetenschappers het nog niet over eens. De meest aansprekende theorie is dat magnesium wordt opgenomen via de zweetklieren.

Er is niks mis met pillen, maar naar schatting 60 tot 70% van het magnesium wordt zo niet benut door het lichaam. De maag kan namelijk maar een beperkte hoeveelheid verwerken. De rest wordt gelijk afgevoerd via de nieren, vandaar ook vaak gehoorde klachten van dunne ontlasting of diarree bij het gebruik van pillen.

Door de opname via de huid omzeil je het maag-darm kanaal. Het is duidelijk dat de magnesium via de huid snel terrein wint en dat de wetenschappelijke belangstelling hiervoor groeit.

Magnesiumboost

Voor een enorme magnesiumboost die zorgt voor herstel en een diepe ontspanning, bied ik in mijn praktijk een pakking aan. De behandeling start met een warm aromatisch voetenbad. Waarna ik je lichaam bedek met een laag magnesiumgel. Dit om de opname te bevorderen en de spieren extra te kunnen laten ontspannen. Zo’n veertig minuten lig je in een infrarood deken die ik verwarm op een comfortabele temperatuur van 45 graden Celsius. Tijdens de pakking masseer ik je gezicht en hoofdhuid en sluit ik de behandeling af met een massage van de voeten.

Gelijk een afspraak maken? Klik dan hier. Wil je meer weten, kijk dan hier of stuur een e-mail naar merel@floverzorging.nl. Tot binnenkort!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *